Parametry oboru | |
---|---|
Studijní obor: | 68-43-M/01 Veřejnosprávní činnost |
Vstupní předpoklady žáků: |
Úspěšné ukončení základní školy, absolvování přijímacího řízení, obor je určen pro dívky i chlapce. |
Délka a forma studia: | 4 roky - denní studium 5 let - dálkové studium |
Dosažený stupeň vzdělání: | úplné střední odborné profesního typu |
Způsob ukončení: | maturitní zkouška |
Profil absolventa
Absolventi získávají úplné střední odborné vzdělání profesního charakteru, které jim poskytuje pevný základ pro úspěšné uplatnění na trhu práce. Jsou vybaveni potřebnými dovednostmi nejen v odborné oblasti, ale i v sociálních, komunikačních a praktických aspektech. To jim zároveň otevírá možnost pokračovat ve studiu na jazykových školách, vyšších odborných školách nebo vysokých školách. Tento profil je navržen i pro jedince s handicapem.
Po ukončení studia a úspěšném složení maturitní zkoušky jsou absolventi kvalifikováni pro pozice referentů ve státní správě i samosprávě. Mohou pracovat na obecních, městských nebo magistrátních úřadech, stejně jako na územních či ústředních orgánech státní správy. Typická náplň práce zahrnuje správu obecního majetku, vedení evidencí dle platných právních předpisů, administrativní činnosti v rámci správních a samosprávných agend, vystavování úředních dokladů, správu dávek a poplatků, či provádění správních řízení.
V průběhu studia absolvují žáci jak průběžnou, tak souvislou odbornou praxi, která je nezbytnou součástí jejich profesní přípravy. Kromě praxe se pravidelně účastní kulturních, vzdělávacích a sportovních aktivit, odborných exkurzí, přednášek a preventivních programů. Často se účastní také různých soutěží, kde dosahují významných úspěchů a ocenění. Aktivně se zapojují i žáci se změněnou pracovní schopností.
Škola dlouhodobě spolupracuje s různými institucemi státní správy, zejména v oblasti veřejných a sociálních služeb. Kromě povinných odborných praxí se žáci účastní charitativních projektů ve spolupráci s organizacemi jako Adra, Podané ruce a dalšími občanskými sdruženími. Tyto aktivity zahrnují pořádání sbírek, výrobu rukodělných produktů, organizování kulturních akcí a další formy podpory.
Uplatnění absolventů na trhu práce:
- POLICIE ČR, ARMÁDA ČR
- Celní správa - celní deklarant - referent dopravy a přepravy
- Správa požární ochrany
- Bezpečnostní agentury
- Magistráty a obecní úřady
- Krajské úřady
- Statistické úřady
- Správy sociálního zabezpečení
- Podnikatelská sféra
- Banky, pojišťovny, spořitelny
- Zdravotní pojišťovny
- Živnostenské úřady
- Soudní a advokátní zapisovatelé
- Finanční úřad, Katastrální úřad
- Referenti oblastních ministerstev
- Cestovní kanceláře, realitní kanceláře…
- Sekretariáty soukromých firem a státních podniků
- Úřad práce a další instituce státní správy
- Po úspěšném vykonání maturitní zkoušky lze studovat na VOŠ a VŠ všech směrů i zaměření
Kompetence absolventa
- spolehlivá znalost českého jazyka (souvislé, jasné a srozumitelné vyjadřování v písemné i ústní formě,)
- dovednost kultivovaně se vyjadřovat a vhodně prezentovat své názory, dodržuje odbornou terminologii
- dovednost vystupovat na veřejnosti a jednat s klienty taktně, s pochopením pro jejich problém, chápat a dodržovat důležité společenské normy
- schopností využívat v interpersonálním styku i v osobním životě poznatky z psychologie
- znalost a dodržování etiky státního úředníka
- všeobecný kulturní rozhled
- aktivní znalost cizího jazyka pro životní i pracovní uplatnění, motivace k prohlubování jazykových znalostí
- chápaní a uplatňování zásad ústavního práva, důkladná znalost správního práva a všeobecný rozhled v dalších právních odvětvích
- znalosti v oblasti organizace a řízení státní správy a samosprávy, podnikatelských subjektů
- základní znalosti a dovednosti z ekonomiky, porozumění a zpracování získaných údajů (grafy, diagramy, tabulky)
- dovednost zpracovávat a vést příslušnou dokumentaci a další hospodářské písemnosti
- schopnost využívat výpočetní a kancelářské techniky (zpracovává běžné písemnosti podle pravidel normalizované úpravy v českém i v cizím jazyce, pracuje v programech Microsoft Office včetně grafiky, multimédií, elektronické pošty, ovládá klávesnici desetiprstovou hmatovou metodou)
- pracuje na programech rozvoje euroregionu s možností mezinárodní spolupráce
- s porozuměním naslouchat lidem, zúčastňovat se a využívat poznatky z mluvených projevů, pořizovat si poznámky
- umět získávat a podávat potřebné informace, je schopen se vyjadřovat o běžných věcech i o odborné problematice
- umí pracovat v týmu, je schopen upevňovat kolektivní a interpersonální vztahy
- adekvátně jednat s lidmi, pomáhat a přizpůsobit se daným podmínkám
Ke studiu oboru vzdělávání Veřejnosprávní činnost jsou uchazeči přijímáni
tehdy, pokud řádně ukončili povinnou školní docházku a splnili kritéria pro přijetí v přijímacím řízení. Podmínky přijímacího řízení pro daný školní rok vždy stanoví a zveřejní ředitelka školy nejpozději k datu 31. října v tom kterém roce. K průběhu přijímacího řízení ustanoví ředitelka školy komisi do 31. ledna v tom kterém roce.
Způsob ukončení a doklad o dosažení středního vzdělání:
vysvědčení o ukončení čtvrtého ročníku, maturitní zkouška, vysvědčení o maturitní zkoušce
Zdravotní způsobilost:
Podmínky zdravotní způsobilosti uchazeče o vzdělávání jsou uvedeny v soustavě oborů vzdělání, které jsou stanovené zákonem č. 561/2004 Sb. § 83 odst.5. Ke studiu je požadováno potvrzení lékaře o způsobilosti ke studiu v případě, že žák má jakékoliv, byť i částečné zdravotní omezení. Žáky se zdravotním omezením však integrujeme, spolupracujeme s lékaři, PPP, SPC. Škola má vlastního psychologa i speciálního pedagoga. Kolektiv pedagogů vytváří pro handicapované žáky na základě odborných vyjádření o posouzení stavu žáka individuální studijní plány.