GDPR stručně a jasně
Vložte svůj te
GDPR stručně
O ochraně osobních údajů stručně a jasně
Ač ochrana osobních údajů u nás platí od roku 1992, ač úřad zřízený zákonem o ochraně osobních údajů kontroluje povinnosti tímto zákonem uložené už téměř dvě desetiletí, pro mnohé, kteří si se zákonem starosti nedělali, jako by šlo o novou věc.
Pod vlivem kampaně rozpoutané kolem obecného nařízení o ochraně osobních
údajů (GDPR), hlavně za účelem zisku řady poradenských firem, se
podivují, s jakými novinkami ten zatracený Brusel opět přichází. Kampaň
přitom provází řada nesprávných a zavádějících informací, šířených v
médiích a zaznívajících i na některých přednáškách. Pro mnohé jsou
nesrozumitelné i termíny, které zákon používá, například "zpracování
osobních údajů", což jsou operace s osobními údaji prováděné a pouze na
ně se tato ochrana vztahuje. Tedy ne na každé použití údaje nějakého
člověka v jakékoliv situaci, jak se často mylně domnívají ti, kdo
ochranu osobních údajů ztotožňují s ochranou osobnosti podle občanského
zákoníku. Dalšími podobnými pojmy jsou třeba "subjekt údajů", což je
člověk, o jehož údaje jde, "správce", což je ten, kdo operace s osobními
údaji provádí, buď z vlastního rozhodnutí, nebo proto, že je to jeho
zákonnou povinností, "zpracovatel", což je někdo jiný, koho správce
prováděním takové činnosti pro něj smlouvou pověří.
Pokusme se proto, bez použití těchto termínů a s ještě přípustným
zjednodušením ve čtyřech bodech popsat to základní, co je třeba pro
ochranu osobních údajů udělat a co nového k tomu přidává obecné nařízení
o ochraně osobních údajů.
1. Důvod
Abychom mohli o nějaké kategorii lidí, například našich zákazníků nebo zaměstnanců, získávat a používat jejich údaje, musíme k tomu mít nějaký (právní) důvod. Velmi často jím bývají smlouvy, které s nimi uzavíráme. Pracovní smlouvy se zaměstnanci, kupní smlouvy nebo jiné se zákazníky.
Takovým důvodem je samozřejmě také zákon, který to ukládá, např. při
vedení evidencí občanů státními orgány, ale i při vedení účetní a mzdové
evidence v soukromé firmě. V některých případech může být důvodem
ochrana našich práv, např. hlídá-li kamera náš cenný majetek před
zlodějem nebo vandalem. Jindy to může být veřejný zájem na informacích o
určitých osobách, zejména veřejně známých nebo veřejně činných.
Takové informace a jejich používání ale nemohou nepřiměřeně zasahovat do
jejich soukromého života. Nenajdeme-li žádný z těchto důvodů, a přece
bychom chtěli údaje o lidech získávat, např. o tom, jakému našemu zboží
budou dávat přednost, je třeba je požádat, zda s vedením takových údajů
budou souhlasit. Musíme ale mít na paměti, že souhlas je dobrovolný,
nemůže jím být podmiňováno uzavření smlouvy, a když ho zákazník odvolá,
má právo, aby byly takové údaje vymazány.
Když už si zákazník od nás něco koupil nebo objednal, nemusíme získávat
jeho souhlas k zaslání další nabídky našeho zboží nebo služeb,
nejčastěji zasílané na jeho e-mail. Jakmile však odpoví, že o takové
obchodní sdělení nestojí, je nutné zasílání nabídek na jeho adresu
ukončit. Není-li dán jiný důvod ke zveřejňování v databázi uchovávaných
osobních údajů, např. kontaktních údajů zaměstnance do zaměstnání pro
kontakt se zákazníky, je ke zveřejňování osobních údajů také třeba
získat souhlas. Zvláštní důvody je třeba mít k tomu, abychom mohli
získávat a používat kategorie údajů, které by mohly být zneužívány k
diskriminaci lidí, např. údaje o zdravotním stavu.
2. Zásady
Vždy bychom si měli nejprve uvědomit, proč údaje o nějakých lidech
potřebujeme nebo chceme získávat. Z toho je pak třeba vyjít při
požadavku na poskytnutí údajů, abychom zbytečně o těch lidech
nezaznamenávali informace, které vlastně vůbec nepotřebujeme. Rozsah
údajů by tak měl být jen minimální, abychom dosáhli toho, co jsme si
stanovili. Měli bychom dbát na to, aby získávané údaje byly přesné a
jejich přesnost ověřovat. Možnost ověřit přesnost údajů z občanského
průkazu dotyčné osoby není vyloučena, kopírování občanského průkazu i
pasu je však až na zákonem stanovené výjimky nepřípustné.
Zaznamenané údaje nemohou být využívány v rozporu s původním cílem.
Například na záznamu kamery je uložena spousta obrazových informací o
všech osobách, které do sledovaného prostoru vstoupily. Jsou po
přiměřenou dobu uchovávány, aby případně bylo možné policii doložit
informace o pachateli trestného činu. Nemohou být ale využívány k
nedůvodnému sledování sousedů, třeba jen proto, že si někdo neočistil
boty, nebo k nepřiměřenému kontrolování zaměstnanců na pracovišti.
Další zásadou je mít údaje jen tak dlouho, jak je potřeba. Ta doba se
může v různých případech hodně odlišovat. Od několika dnů záznamu
kamery, kdy je zřejmé, že se v té době nic mimořádného nestalo, až po
desítky let u zákonem stanoveného uchovávání některých dokumentů, třeba
mzdových listů. Ne vždy končí doba nutná k uchovávání všech údajů
ukončením nějaké činnosti, např. ukončením pracovního poměru nebo
naplněním smluvního ujednání. V úvahu je třeba brát jak lhůty stanovené
zákonem pro uchovávání některých dokumentů, tak případné promlčecí lhůty
pro možnost podání soudní žaloby a v případě listinných dokumentů i
lhůty skartační.
3. Informace
Nejvíce nedorozumění a stížností vzniká z toho, že lidé nedostanou
dostatečnou informaci o tom, proč své osobní údaje poskytují a co se s
těmito údaji bude dále dít, komu budou případně předány. Již při
získávání údajů je proto třeba dotyčnému člověku takové informace
poskytnout, nejlépe v písemné podobě, ať již v místě, kde k získání
údajů dochází nebo i prostřednictvím webových stránek.
Vyhovět je třeba i dalším právům, která mohou lidé uplatnit, jestliže
jejich osobní údaje uchováváte a používáte. Právo na poskytnutí
informací o svých údajích mají nejen ve chvíli jejich poskytnutí, ale
mohou se dotázat i kdykoliv později. Pokud se to nedotkne práv jiných
osob, má každý právo i na poskytnutí kopie svých údajů. Za další kopii
už ale můžete požadovat přiměřený poplatek. K dalším právům patří i
právo na opravu nepřesných údajů, právo vznést námitku, např. proti
dalšímu zasílání marketingových nabídek, a také právo na výmaz údajů,
ale pouze pokud není jiný důvod pro jejich další uchovávání.
4. Zabezpečení
Pokud máte údaje lidí jen na listinných dokumentech a ne v počítači,
vztahuje se na ně ochrana jen v případě, že jsou vedeny formou evidence
fyzických osob.
Je třeba, aby listinné dokumenty, pokud se s nimi nepracuje, byly
uchovávány v uzamčené zásuvce stolu nebo v uzamčené skříni a nebyly
ponechávány v neuzamčené místnosti, pokud z ní odchází ten, kdo s nimi
má pracovat. K údajům uloženým v počítači nebo jiném elektronickém
zařízení může mít na základě správně zvoleného hesla přístup vždy jen
ten, kdo je pověřen, aby s určitými údaji pracoval. U větších a
složitějších systémů je také třeba pořizovat elektronické záznamy, které
umožňují určit a ověřit, kdy, kdo a z jakého důvodu údaje používá, tzv.
logy.
Pravidla bezpečnosti je třeba zachovávat i u elektronických prostředků
používaných při různých cestách, např. je neponechávat bez dozoru v
automobilu. Osobní údaje musejí být odpovídajícím způsobem zabezpečeny i
při jejich přenosu elektronickými prostředky. Je nutné si uvědomit, že
běžná emailová komunikace není příliš bezpečná. Někdy je dokonce
přirovnávána k ekvivalentu korespondenčního lístku. V některých
případech je tak vhodné zvolit bezpečnější formu přenosu informací,
např. jejich šifrováním. Šifrovaný soubor lze zaslat i méně
zabezpečenými formami komunikace. Vždy je nutné zvážit vhodnost zasílání
nikterak nezabezpečených dokumentů obsahujících větší penzům osobních
údajů (či citlivých) prostřednictvím freemailových služeb. Neznamená to
však, že by nebylo možné nikdy použít freemailovou službu, např. pokud
jde jenom o jednoduchou domluvu se zákazníkem či zaslání nikterak
rizikových informací.
Pokud osobní údaje, např. svých zákazníků nebo zaměstnanců, předáte
někomu jinému, aby s těmito údaji pracoval pro vás a místo vás, musíte s
ním uzavřít smlouvu, ve které se zaváže, že bude údaje chránit stejně
jako vy. Bez takové smlouvy byste pro předání údajů jiným osobám mimo
firmu nebo organizaci museli získat souhlas dotčeného člověka, pokud
nejde o požadavek policie nebo jiného státního orgánu, který má právo si
údaje potřebné pro svoji činnost vyžádat a je povinnost mu je
poskytnout.
5. Co nového k tomu od 25. května 2018 přidává obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR)?
Pro menší firmu, která vede jen evidenci smluv se svými zákazníky a evidenci zaměstnanců, toho není zas až tak mnoho.
Záznamy o činnostech – všichni
Bude třeba vést záznamy o činnostech, které se s osobními údaji
provádějí. Lze doporučit připravit si na to formulář s kolonkami a do
nich zapsat informace požadované v článku 30 GDPR (záznam o evidenci
smluv, o evidenci zaměstnanců, případně o slevovém programu pro
zákazníky aj.). Takový zápis by pak neměl trvat déle než 10 - 15 minut.
Ohlašování případů porušení zabezpečení – všichni
Druhou obecně platnou povinností je ohlašování případů porušení
zabezpečení osobních údajů Úřadu pro ochranu osobních údajů podle článku
33 GDPR (do 72 hodin od zjištění takového incidentu). Hlásit je třeba
závažné incidenty s předpokládanými závažnými důsledky, ne když se z
papírově vedené evidence omylem založí jeden papír do jiného šuplíku,
kde se za hodinu najde. Pokud dojde k úniku dat, např. v bance, kde máte
uloženy peníze, a hrozilo by, že o ně můžete v důsledku toho přijít,
bude mít banka povinnost oznámit to i vám, v krajním případě i veřejným
oznámením takového závažného incidentu.
Kodexy a osvědčení – dobrovolně
Pokud v některých odvětvích, např. při podnikání, dochází ke stejným
nebo velmi podobným činnostem s osobními údaji, může pro to být, např.
profesním sdružením, vypracován kodex chování. Přihlášení se k takovému
kodexu dokládá snahu být v souladu s obecným nařízením, není však
povinné, stejně jako osvědčení o ochraně osobních údajů, o které bude
možné požádat, ale povinné rovněž nebude.
Pověřenec pro ochranu osobních údajů – jen někdo
Úřady a jiné orgány, které rozhodují o právech občanů, a patří k nim i školy, budou muset jmenovat pověřence pro ochranu osobních údajů, osobu, která se bude této problematice věnovat a upozorňovat na případné nedostatky. Předpokládá se, že bude problematice ochrany osobních údajů v příslušném odvětví rozumět. Pověřencem může být jak vlastní zaměstnanec, tak externista. Poměrně široce tak lze využít možnosti, že jeden pověřenec bude moci takovou činnost vykonávat pro více úřadů, škol, ale i nemocnic, protože ty také budou mít povinnost pověřence jmenovat z hlediska velkého množství údajů o zdravotním stavu pacientů v informačním systému nemocnice. Pověřencem ale nemůže být šéf organizace nebo oddělení informatiky, protože by byl ve střetu zájmů.
Posouzení vlivu a konzultace s Úřadem – jen někdo
Stejně jako jmenování pověřence není ani posouzení vlivu na ochranu
osobních údajů a předchozí konzultace s Úřadem pro ochranu osobních
údajů povinností obecně platnou, týká se těch, kdo hodlají provádět s
osobními údaji rozsáhlé rizikové operace, spočívající například v
rozsáhlém profilování lidí prostřednictvím internetu, při kterém jsou
pro marketingové účely získávány podrobné informace o jejich soukromém
životě, nebo rizikovost spočívá ve využití nových technologií
používaných, např. na velké množství údajů o zdravotním stavu pacientů.
Seznam těchto operací bude Úřadem pro ochranu osobních údajů zveřejněn.
Sankce – vždy přiměřené
Flagrantního porušení obecným nařízením stanovených povinností při
takových rizikových operacích prováděných ve velkém objemu dat,
zpravidla velkými nadnárodními společnosti, se mohou týkat maximální,
obecným nařízením stanovené sankce, dosahující značných částek. Strašit
takovými sankcemi menší firmu nebo školu je nesmysl, stejně jako
vydávání horentních částek, podstatně převyšujících výši pokut Úřadem
pro ochranu osobních údajů ukládaných, za externí audity soulad s
nařízením nezaručujícími. Případné sankce za porušení povinností
obecného nařízení budou jako dosud přiměřené a v žádném případě nemohou
být likvidační.
xt...